• همین حالا تماس بگیرید
  • 09123382830
  • info@bclc.ir
  • کتابهای آموزشی
Logo-SmalLogo-Smalیادگیری کودک از لحاظ روانشناختییادگیری کودک از لحاظ روانشناختی
  • درباره مولف و مترجم
    • کتابهای مولف
  • پرورش کودک دوزبانه
  • آموزش زبان انگلیسی
    • کلاس های مکالمه
    • کلاس های فونیکس
  • مقالات و پرسش و پاسخ
    • مقالات
    • پرسش و پاسخ

یادگیری کودک از لحاظ روانشناختی

  • صفحه نخست
  • مقاله های علمی
  • پرورش کودک دوزبانه
  • یادگیری کودک از لحاظ روانشناختی
نویسنده : فرزان اسکندری در تاریخ : سه‌شنبه 8 بهمن 1398

در سه سال اول زندگی کودک مسئله یادگیری بر مبنای یکی از موارد زیر است:

1- شرطی شدن: مثلا سرفه بلند کسی کودک را می ترساند، از این پس او ممکن است از آن شخص بترسد و وقتی او را می بیند گریه کند. یا مثلا بوق بلند ماشین او را می ترساند، از آن پس او در حین سوار شدن ماشین گریه می کند.

2- همانندسازی کردن: در مورد مسائل سخت، کودک همانندسازی می کند و از این پس در موارد مشابه به جای مراجعه به خودش به آن خاطره رجوع می کند. مثلا کودک در خانه می بیند که پدر از سرکار می آید و خسته است و درخواست خوردن چای می کند تا خستگی اش در برود. کودک در حال حاضر معنای خستگی را نمی داند اما در ذهنش همانند سازی می کند که از این پس اولین کاری که پس از آمدن به خانه باید انجام داد خوردن چای است.

3- نتیجه گیری کردن: کودک در سال های اولیه زندگیش نمی تواند همانند بزرگسالان فکر کند اما از تجربیانتی که از محیطش دریافت می کند، به نتیجه می رسد و آن را برای مدت ها و شاید برایش همیشه در ذهنش حفظ می کند. مثلا مادر از سوسک می ترسد، کودک هم نتیجه می گیرد که آن موجود موجودی بد است و همان عکس العمل مادر را در مقابل آن انجام می دهد و آن را برای تمام عمرش نگه می دارد.

4- واکنش نشان دادن: کودک به شرایط اوضاع پاسخ نمی دهد بلکه آن چه را که از قبل در ذهنش آماده شده است به صورت واکنش نشان می دهد. یعنی اوضاع را نمی تواند تجزیه تحلیل کند که در هر جا، یک پاسخ خاص بدهد. مثلا یکی از افراد کودک نتوانسته با او رابطه خوبی برقرا کند و کودک در ذهنش مانده است که این شخص با او خیلی مهربان رفتار نکرده است، اگر روزی آن شخص برایش هدیه ای بخرد، کودک نمی تواند تجزیه و تحلیل کند که اکنون آن شخص می خواهد رابطه اش را با کودک بهتر کند، و تنها همان واکنش قبلی که از دیدن او نشان می داد را دوباره نشان خواهد داد.

پس مراقب رفتارهایمان باشیم. چرا که ضمیر ناخودآگاه که مهمترین عامل و سنگ بنای زندگی انسان است بر اساس واکنش ها و رفتارهای ما و اطرافیان در کودک شکل می گیرد و برای همیشه زندگی و شخصیت او را می سازد.

مونا منتها
مربی کودک
30 مهر 1392

اشتراک گذاری
15
فرزان اسکندری
برنامه نویس - متخصص امنیت - عاشق موسیقی و سینما

مقاله های مربوط

پنج‌شنبه 11 اردیبهشت 1399

سازنده محتوا برای پست ها


ادامه
پنج‌شنبه 11 اردیبهشت 1399

پست های متنوع متنی


ادامه
پنج‌شنبه 11 اردیبهشت 1399

پست به همراه عکس اسلایدری


ادامه
play
  • play
  • pause
  • stop
  • mute
  • unmute
  • max volume
  • full screen
  • restore screen
  • repeat
  • repeat off
  • jPlayer Video Title
Update RequiredTo play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin
پنج‌شنبه 11 اردیبهشت 1399

مقاله که ویدیو به جای عکس نمایان است


ادامه

دیدگاه ها بسته شده است

© 2020 مرکز آموزش کودک دو زبانه.
  • کتابهای آموزشی