چه رازهایی درباره مغز کودکان دوزبانه هست؟




رازهای خاص روند شکل گیری زبان در سال های اولیه زندگی چیستند؟

و یا بلعکس، چرا برای بزرگسالان تا این اندازه یادگیری زبان دوم مشکل است؟

پاسخ کوتاه برای این سوال ها – سیر تکاملی مغز است و درنتیجه کمبود ی که در مغز بزرگسالان بوجود می آید.

مزیت های خاص زبانشناختی در مغز کودکان را می توان در سه طبقه تقسیم بندی کرد که همه این موارد به محض شکل گیری صفات ذاتی انسان در فراگیری زبان، شکل می گیرند:



1- محاسبات ذهنی خاص ( تعداد سیناپس ها یا محل اتصال دو عصب)

اولین نکته در شکل گیری مغز، در مورد سیناپس های مغز است که محل اتصال عصب ها در مغز کودک هستند و تا سن دو سالگی به حداکثر تعداد خود می رسند. تقریبا تمام یاخته های عصبی در دوران جنینی شکل گرفته اند و پس از آن به سمت تکامل خود پیش می روند. در سال اولیه زندگی انسان، نقطه اتصال یاخته های عصبی (سیناپس ها)، بسیار سریع رشد و گسترش می یابند و فواصل طولانی را تقریبا تا نُه ماهگی سازمان دهی می کنند. متابولیسم مغز در حدود ده ماهگی به درجه بلوغ خود می رسد و سپس با سرعت زیادی از آن فراتر می رود.

در حقیقت یک کودک دو ساله پنجاه درصد بیشتر از یک انسان بالغ، سیناپس (محل اتصال یاخته های عصبی) دارد. اگرچه این رشد بسیار سریع و تند، جهشی در مغز خواهد داشت و واضح است که برای همیشه نمی تواند به این رشد خود ادامه دهد و زمانی که سطوح مختلف آن متوقف می شوند، عملکرد مغز توسط تجربه های اولیه زندگی انسان، شکل گرفته است.


2-قوه ادراک صداها

دومین نکته در مورد شکل گیری و روند رشد مغز این است که نوزادان بسیار باهوش تر و حساس تر از بزرگسالان و انسان های بالغ هستند؛ مخصوصا در حوزه درک صداها و آواها. نوزادان به طور نامحدودی در تشخیص صداهای مختلف از یکدیگر و درک تفاوت های ریز و ظریف زبان های خارجی، در نهایت دقت و شفافیت، از بزرگسالان بهتر هستند. این عنصرهای آوایی منحصر به هر زبانی را «واج1» می نامند و قرن های زیادی، مطالعات دانشمندان، شواهد قریب به اتفاقی را فراهم کرده اند که بزرگسالان و بالغان صداهای یکسان را متفاوت از نوزادان می شوند.

به محض آن که صدایی در زبان بومی مان مورد استفاده قرار نگیرد، مغز نیز آن را هرس کرده و دیگر به آن اعتنایی نمی کند. و زمانی که ما به عنوان یک بالغ در معرض صداهای زبان جدیدی قرار می گیریم، به سادگی نمی توانیم تفاوت ها را بشنویم و درک کنیم. و در نتیجه آن چه را که نمی توانیم بشنویم و درک کنیم را نمی توانیم تقلید کرده و بگوییم .


3- انعطاف پذیری و شکل پذیری مغز 

سومین مورد، شکل پذیری مغز است که به توانایی مغز در تطبیق دوباره خود با تجربه های جدید گفته می شود.

میان انتخاب دست در نوشتن و محل قرار گرفتن نقاط سه گانه زبان در مغز رابطه نزدیکی وجود دارد:

کسانی که با دست راست می نویسند (right – handed) ، مرکز سه گانه زبان در نیمکره چپ مغزشان وجود دارد. این دسته از مردم، 93 درصد جامعه را تشکیل می دهند. آن هایی که با دست چپ می نویسند (left – handed) ، یعنی 7 درصد بقیه، مرکز و نقاط اصلی فراگیری زبان در نیمکره راست مغزشان قرار دارد.

شکل پذیری در ارتباط با زبان، به طرز چشم گیری در مورد کودکانی که قسمتی از مغزشان یا سمت چپ مغزشان از بین رفته است، ثابت شده است. تقریبا این کودکان توانسته اند دوباره توانایی های زبانی شان را با استفاده از نیمکره راست مغزشان به دست آورند.- البته اگر این روند قبل از سن چهار یا پنج سالگی اتفاق بیفتد. بقیه نرون ها و یاخته های عصبی می توانند با انجام وظایف نرون هایی که از بین رفته اند، به کمک مغز بیایند. اگرچه، بیمارانی که در دوران بلوغ تحت این گونه عملیات قرار گرفته اند، یا دچار زندگی با اختلالات زبانی شده اند و یا به طور کامل از زبان محدود شده اند.

همچنین انعطاف پذیری و شکل گیری مغز، بر روی گرامر و درک آوایی و یادگیری لغات نیز تاثیر می گذارد. هر بزرگسالی که اقدام به یادگیری زبان جدیدی کرده است، می داند که انتخاب کلمات در مقایسه با یادگیری قوانین گرامری و تلفظ صحیح کلمات، آسان تر است.


مطالب مرتبط :

- تعریف دوزبانگی
- انواع دوزبانگی
- نگرانی ها در پرورش کودک دوزبانه
- فواید پرورش کودک دوزبانه
- مطالب بیشتر درباره دوزبانگی
- مکتب های فکری دوزبانگی



نام کاربری   *
رمز عبور   *
   
برای ثبت نام در سایت اینجا را کلیک کنید.
برای ارسال گذرواژه فراموش شده اینجا را کلیک کنید.
کتاب های مربوط به کودک ، که راه کارها و جدیدترین متد آموزشی را برای کودکان ارائه می دهد و ...
ادامه مطلب

هر آنچه که کودک دلبنتدتان نیازمند آن است را در این سایت خواهید یافت؛ سی دی ها و اسباب بازی های آموزشی، محصولات شعر و موسیقی و ... ادامه مطلب


کلاس ها و کارگاه های آموزش دوزبانگی  ,ویژه کودکان و والدین ... ادامه مطلب